Asukkaalle
Asukkaalle

Asukastoimintaraha ja S-maksukortti

YLEISTÄ ASUKASTOIMINTARAHASTA

  • Asukastoimintarahan avulla asukkaat voivat järjestää taloilla yhteisöllisyyttä lisäävää asukastoimintaa ja pitää yhteiset tilat viihtyisinä.
  • VTS-kodit myöntää vuosittain talokohtaisen asukastoimintarahan sellaisille taloille, joissa on aktiivinen asukastoimikunta ja S-maksukortti käytössä.
  • Asukastoimintaraha määritellään talon koon eli asuinneliöiden mukaan, ollen kuitenkin minimissään 300e vuodessa.

ASUKASTOIMINTARAHAN KÄYTÖSTÄ

  • Asukastoimikunta voi asukastoimintarahalla hankkia harkintansa mukaan tapahtuma- ja kokoustarjoiluja ja -tarvikkeita, pihakukkia ja talkootarpeita sekä sisustaa ja varustella asukastilaa.
  • Asukastoimintarahalla mahdollisesti hankittavien yhteiskäyttötavaroiden (esim. höyrypesuri) tulee olla kätevästi kaikkien asukkaiden käytettävissä ja asukastoimikunnan tulee pitää lainatavaroista listaa, mikä on nähtävissä asukastilassa.
  • Lähtökohtaisesti hankintojen tulee palvella koko kiinteistön asukaskuntaa mahdollisimman tasapuolisesti.
  • Asukastoimintarahaa ei ole tarkoitettu palkkioksi tai kulukorvaukseksi asukastoimikunnan jäsenille, eikä S-kortilla tule mitään sellaiseksi luokiteltavaa hankkia. Asukastoiminta perustuu aina vapaaehtoisuuteen. VTS-kodeilla aktiivisesta asukastoiminnasta saa Pisteet kotiin -etupisteitä voimassa olevan pistekertymätaulukon mukaisesti.
  • Asukastoimintarahalla voi tarpeen mukaan hyvittää asukkaan oman auton käyttöä ostosten kuljettamiseen korkeintaan 20e/talo/vuosi tankkaamalla ABC-asemalla asukastoimikunnan S-maksukortilla. Mitään muita kulukorvauksia ei kortilla tule hankkia.
  • Asukastoimintarahalla EI missään tilanteessa saa hankkia lahjakortteja, alkoholia/tupakkaa eikä asioida ravintoloissa/hotelleissa tms.

ASUKASTOIMIKUNNAN S-MAKSUKORTISTA

  • S-maksukortti on maksuton ja käy maksuvälineenä vain S-ryhmän toimipisteissä. Asukastoimintarahalla ei voi tehdä hankintoja muilta toimijoilta.
  • VTS-kodit lisää asukastoimintarahan asukastoimikunnan S-maksukortille tammikuussa, sikäli kun toimikunta on täyttänyt edellisen vuoden vuosiraporttikyselyn ajallaan ja aiempien ostojen osalta ei ole epäselvyyksiä.
  • S-maksukortin saldo nollaantuu aina vuoden lopussa, eli rahaa ei voi säästää seuraavalle vuodelle.
  • S-maksukortti on talon asukastoimikunnan nimissä, mutta asukastoimikunnan tulee valita keskuudestaan vastuuhenkilö, joka huolehtii kortista ja sen pin-koodista. Lisäksi on hyvä valita kortinhaltijalle varahenkilö, jolla on tarvittaessa myös valmius kortin käyttöön.
  • Jos kortinhaltija vaihtuu, asukastoimikunnan tulee viipymättä ilmoittaa VTS-kodeille uuden vastuuhenkilön yhteystiedot sähköpostilla isannointi@vts.fi . Jos asukastoimikunta lakkautetaan tai muusta syystä kortille ei ole enää tarvetta, on S-maksukortti ja siihen liittyvä pin-koodi palautettava VTS-kotien toimistolle.
  • S-maksukortilla maksettaessa käytetään aina korttikohtaista, nelinumeroista pin-koodia, samoin kuin millä tahansa pankki-tai luottokortilla maksettaessa.
  • S-maksukortin käyttöön liittyy aina S-Business -mobiilisovellus, joka ladataan omaan puhelimeen. Mobiilisovelluksessa on nähtävissä maksukortin käytettävissä oleva saldo, ostoshistoria ja kortin pin-koodi.
  • Asukastoimikunnasta vähintään yhdellä, mutta enintään kahdella henkilöllä tulee olla sovellus käytössä.
  • Mikäli S-maksukortin käytössä ilmenee hankaluuksia ostotapahtuman yhteydessä (esim. pin-koodi unohtunut tai kortilla ei ole tarpeeksi saldoa), ostokset on jätettävä kauppaan, kunnes asia on selvitetty. Asukkaan omalla rahalla maksettuja asukastoiminnan ostoksia ei voida hyvittää VTS-kotien taholta.
  • Pihagrillien polttopuita hankitaan keväisin yhteistilauksella, mistä tiedotetaan erikseen. Isommista ja erikseen budjetoitavista hankinnoista pyydetään asukastoimikunnilta aina keväisin esitykset seuraavan vuoden talousarvioon.

SELITTEEN KIRJAAMINEN OSTOTAPAHTUMAN JÄLKEEN

  • Ostotapahtuman jälkeen on aina välittömästi kirjattava mobiilisovelluksen kautta selite, josta ilmenee ostoksen tarkoitus:
  • Tapahtumatarjoilut: Tapahtumapäivämäärä, tapahtuman nimi ja arvioitu osallistujamäärä, esim. “pp.kk.vvvv pikkujoulut 20 henkilölle”.
  • Muut hankinnat: Esim. “tarvikehankinta yhteiseen asukastilaan” tai “kesäkukat talon pihaan”.
  • Mikäli selitettä ei tehdä ostostapahtuman yhteydessä, tai ilmenee asukastoimintarahan väärinkäytöksiä, kortti lukitaan VTS-kotien toimesta.
  • Selitteen lisäämiseen liittyvän ohjeen löydät täältä. Ohjeistus löytyy myös videomuodossa alta.

ASUKASTOIMIKUNNAN S-MAKSUKORTIN HANKINNASTA

Mikäli asukastoimikunnalla ei vielä ole S-maksukorttia tai nykyinen kortti ei jostain syystä toimi tai on kadonnut ja tarvitaan uusi kortti, asukastoimikunnan edustaja voi laittaa korttipyynnön sähköpostilla isannointi@vts.fi, jolloin VTS-kodeilta ollaan yhteydessä mahdollisimman pian ja sovitaan kortin luovutuksesta ja tarvittavasta käytönopastuksesta. Viestiin tulee laittaa:

  • Asukastoimikunnan eli talon osoite
  • Kortin vastuuhenkilön ja mahdollisen varavastuuhenkilön nimet
  • S-business -mobiilisovellusta käyttävien henkilöiden nimet ja sähköpostiosoitteet sekä puhelinnumerot (vähintään 1-2 asukastoimikuntaan kuuluvaa henkilöä, joista lähtökohtaisesti toinen on kortin vastuuhenkilö, jotta selitteen lisääminen ostotapahtuman yhteydessä onnistuu sujuvasti).

Huomioithan, että mikäli kortin pin-koodi näppäillään kassalla virheellisesti kolme kertaa, kortti lukittuu ja se täytyy uusia. Pin-koodin voi tarkistaa ennen ostoa mobiilisovelluksesta.

TULOSTETTAVIA OHJEITA

  • S-Business -mobiilisovelluksen käyttöönottoon liittyvän ohjeen löydät täältä.
  • Löydät tämän sivun tulostettavassa muodossa täältä.

OPASTUSVIDEOT

Lisätietoja S-maksukorttiasioista saat tarvittaessa sähköpostilla isannointi@vts.fi tai VTS-kotien asiakaspalvelun kautta.