Asukkaalle
Asukkaalle

UKK – usein kysyttyä

Sisällysluettelo

ENERGIAN- JA VEDENSÄÄSTÖKAMPANJA

VTS-kodit on mukana Motivan luotsaamassa Astetta alemmas -kampanjassa, jonka tavoitteena on innostaa vähintään 75% suomalaisista säästämään energiaa. Energian saatavuus ja hinta vaikuttavat jokaisen suomalaisen arkeen. Pienillä arkisilla teoilla me kaikki voimme auttaa energiatilannetta Suomessa. Samalla rahaa säästyy omissa elinkustannuksissa.

Me VTS-kodeilla kannustammekin kaikkia asukkaitamme tarttumaan haasteeseen: viedään yhdessä energiankäyttöä astetta alemmas!

Miten voin säästää vedenkäytössä?
Tiesitkö, että lämmin käyttövesi maksaa jopa kaksi kertaa enemmän kuin kylmä? Kannattaa siis huolehtia, ettei lämmintä vettä mene hukkaan.

  • Lyhennä suihkuaikaa, vältä turhaa veden valuttamista – 10 min suihkussa kuluttaa n. 150 l vettä
  • Hampaiden pesu juoksevan veden alla kuluttaa vettä n.30 l vettä vuorokaudessa
  • Lue lisää Motivan sivuilta

Miten voin säästää energiaa?
Energian säästäminen on aina järkevää. Opi varautumaan energian hinnan ja saatavuuden vaihteluihin.

  • Alenna huoneiston lämpötilaa asteella.
  • Sammuta laitteet mitä et käytä.
  • Vaihda hehkulamput led-lamppuihin, jotka ovat erittäin pitkäikäisiä ja tehokkaita.
  • Sauno ripeästi. Älä pidä kiuasta kuumana turhaan.

VTS-kodeilla energiansäästön eteen on tehty töitä jo vuosia.

  • Valitsemme energiatehokkaita ratkaisuja jo rakennus- ja korjausvaiheessa.
  • Tarkkailemme jatkuvasti kiinteistöjen toimintaa sekä ilmastointi- ja lämmityslaitteiden kuntoa.
  • Nopea vikailmoitus on helppo tapa säästää energiaa, esim. vuotava vesihana/wc-pönttö.

ASUNTOHAKU

Miten voin saada asunnon?
Voit tutustua asuntotarjontaamme nettisivuillammeHuomioithan, että vapaat tai vapautumassa olevat asunnot on saatettu jo tarjota eteenpäin. Asuntojen tarjoaminen alkaa heti, kun saamme niistä irtisanomisilmoituksen. Kun asunnon tarjous hyväksytään, kohde poistuu vapaiden asuntojemme listalta.

Et voi saada asuntoa ilman asuntohakemusta. Hakemuksen voi tehdä täällä. Kun olet tehnyt hakemuksen, jää odottamaan. Me olemme yhteydessä, mikäli voimme tarjota asuntoa. Lisätietoja asunnon hakemisesta löydät tästä.

Miten pääsen katsomaan vapaana näkyvää asuntoa?
Asuntoa pääsee katsomaan ainoastaan kyseisestä asunnosta tarjouksen saanut henkilö. Emme järjestä yleisnäyttöjä pois lukien uudis- ja perusparannuskohteemme. Näiden yleisnäytöistä tiedotamme kotisivuillamme.

Missä vaiheessa hakemukseni on, monentenako olen jonossa?
Asuntoihimme ei ole jonotusjärjestelmää, vaan asukasvalinnat tehdään kaikkien hakijoiden kesken hakijoiden kiireellisyystilanne huomioiden. Väliaikatietoa hakemuksen tilanteesta ei ole mahdollista saada. Täyttämällä hakemuksen olet automaattisesti mukana hakukriteereidesi mukaisten asuntojen asukasvalinnoissa.

Voiko asuntohakemusta muokata jälkikäteen?

Kyllä voi. Voit päivittää asuntohakemustasi täällä. Huomioithan, että ensimmäisellä kerralla sinun tulee rekisteröityä palveluun käyttäjäksi.

Kuinka kauan asuntohakemus on voimassa?
Asuntohakemus on voimassa kolme kuukautta kerrallaan. Kun asuntohakemuksesi on menossa vanhaksi, saat muistutusviestin ja linkin, josta voit uusia hakemuksesi. Uusi sähköpostiviesti kertoo uuden hakemuksen voimassaoloajan. Mikäli et uusi hakemusta, se poistuu suoraan järjestelmästämme.

Mitä varallisuusrajat tarkoittavat?
Valtion korkotuella rakennetuissa kiinteistöissä on käytössä varallisuusrajat. Nämä niin sanotut Arava ja korkotuki -asunnot on tarkoitettu niitä eniten tarvitseville. Emme voi tarjota tällaista asuntoa, jos varallisuutesi ylittää voimassa olevat varallisuusrajat. Kiinteistökannastamme löytyy myös vapaarahoitteisia kohteita, joissa ei ole varallisuusrajoja. Hakemukseen kannattaa aina laittaa alustavaa arviota varallisuudesta vaikka tarkka summa ei olisikaan tiedossa.

Lisätietoja varallisuusrajoista ja varallisuuden selvityksestä löydät täältä.

ASUMINEN – VUOKRA JA VESIENNAKKO

Voinko maksaa vuokrani käteisellä?
Vuokran voi maksaa käteisellä Tampereen Kaupungin Kassapalveluissa, Frenckellinaukio 2. VTS-kodeilla ei ole kassapalveluita. Kassapalveluissa (ent. rahatoimisto) ei ole mahdollisuutta tarkastaa asukkaan vuokratilannetta, vaan asukkaan on itse tiedettävä summa, jonka hän haluaa maksaa. Vuokraa maksettaessa on lisäksi esitettävä viitenumerollinen vuokrakuitti.

Voiko vuokranmaksun eräpäivää siirtää?
Eräpäivä on kaikilla asukkailla aina kuukauden 5. päivä, ja sitä ei voi muuttaa. Maksuun voi tilapäisesti saada perustellusta syystä lykkäystä. Voit esittää maksusuunnitelmaa VTS-kodeille OmaVTS-palvelun Viestit-osion kautta (Huom. parin päivän viivettä ei tarvitse ilmoittaa) tai olla yhteydessä sähköpostilla tai puhelimella VTS-kotien asiakaspalveluun.

Miksi maksukehotus tulee, jos maksan 5. päivän jälkeen vuokrani ja olen sopinut asiasta? Onko aina maksettava maksukehotuksen perintäkulu?
Vuokranmaksun eräpäivä on aina kuukauden 5. päivä. Eräpäivää ei voi muuttaa. Jos maksukehotus tulee, on aina maksettava myös perintäkulu 5 euroa, vaikka olisikin tehnyt maksusuunnitelman. Lisäksi perimme lain mukaista viivästyskorkoa. Viivästyskorkolaskut lähetetään kaksi kertaa vuodessa.

Kuinka saan vuokrasta e-laskun verkkopankkiin?

  • Tee itse e-laskusopimus verkkopankissasi (tai pankkisi konttorissa).
  • Valitse laskuttaja/vuokranantaja vuokrasopimuksesi mukaisesti joko Tampereen Vuokratalosäätiö, Annalan Vuokra-asunnot tai Vilusen Rinne Vuokra-asunnot Oy.
  • Yksilöintitietona käytät vuokranmaksusi viitenumeroa (vakuusmaksun viite ei käy).
  • Tästä eteenpäin vuokralasku tulee e-laskuna kuukausittain suoraan verkkopankkiin (huom. e-lasku tilaus pitää tehdä viimeistään kuukauden 20. päivä, jos haluaa että e-laskut tulevat seuraavan kuukauden alusta alkaen).
  • Tästä käytetään myös nimitystä suoramaksu tai verkkolasku.

Kuinka vesiennakon maksu ja veden tasauslaskutus käytännössä toimii?
Veden tasauslaskutus tehdään mittarilukemien perusteella kaksi kertaa vuodessa jokaiseen asuntoon, jossa on huoneistokohtainen vedenmittaus. Mikäli olet maksanut ennakkoa vähemmän kuin olet käyttänyt vettä, saat tasauslaskun. Mikäli olet maksanut ennakkoa enemmän kuin olet käyttänyt vettä, saat hyvityslaskun. Hyvityslaskun summan voit vähentää seuraavasta saman asunnon vuokrastasi tai saada palautuksena tilillesi. Vuokrien täytyy olla ajan tasalla, jotta hyvitys voidaan palauttaa. Muistathan ilmoittaa palautustilinumerosi VTS-kotien asiakaspalveluun OmaVTS-palvelun kautta.

Saanko vesihyvityksen palautuksen automaattisesti tililleni, mikäli näin haluan?
Ainoa tapa saada vesihyvitys palautuksena tilillesi on ilmoittaa siitä meille hyvityslaskun saavuttua. Ilmoituksen voi tehdä OmaVTS-palvelun kautta tai sähköpostitse asiakaspalvelu@vts.fi

Asumistuki
Asumistukihakemukseen ei tarvitse liittää vuokrasopimusjäljennöstä, tietoa peruskorjauksesta eikä selvitystä vuokran määrästä. Kela saa nämä tiedot sähköisesti VTS-kodeilta. Asumistukihakemuksen voi jättää Kelaan sähköiseesti www.kela.fi. VTS-kodit edellyttää, että yleinen asumistuki ja eläkkeen saajan asumistuki maksetaan suoraan vuokranantajalle.

Onko majoitustoiminta tai Airbnb-tyyppinen toiminta sallittua VTS-kotien vuokra-asunnoissa? Ei.
Huoneistoa saa käyttää vain asuintarkoitukseen. Huoneiston vuokraaminen edelleen ja majoitustoiminnan harjoittaminen (esim. Airbnb) on ehdottomasti kielletty. Tämän ehdon rikkominen on peruste vuokrasopimuksen irtisanomiselle.

ASUMINEN – VIKATILANTEET JA ASTIANPESUKONEEN ASENNUS

Mihin otan yhteyttä vikailmoitustilanteissa?
Kaikissa asuntoon ja kiinteistöön liittyvissä teknisissä ongelmissa asukkaan tulee ensisijaisesti kääntyä oman talonsa huoltoyhtiön tai mahdollisen korttelitalonmiehen puoleen. Yhteystiedot löydät myös talon ilmoitustaululta ja/tai ulko-ovesta sekä kirjautumalla OmaVTS-palveluun.

Astianpesukoneen asennus ja tulppaus?
VTS-kodit tarjoaa astianpesukoneen asennuksen veloituksetta. Koneen tulee asentamaan VTS-kotien valitsema yritys. Astianpesukone asennetaan 15 arkipäivän kuluessa tilauksesta. Työ tehdään virka-aikana. Astianpesukoneen turvakaukalo on veloitukseton. Voit tutustua astianpesukoneen asennukseen liittyvään ohjeeseen täällä ja tehdä astianpesukoneen asennuksesta palvelupyynnön OmaVTS-palvelussa.

Muista astianpesukoneliitännän asianmukainen tulppaaminen kosteusvaurioiden välttämiseksi! Voit tilata maksuttoman tulppauksen kirjautumalla OmaVTS-palveluun vähintään 10 arkipäivää ennen poistoa. Astianpesukoneen irrottaminen ja poisto on asukkaan vastuulla. Irrotettua kaappia ei tarvitse asentaa/tuoda paikoilleen. Puutteellinen tulppaus ja mahdolliset vahingot veloitetaan lähtevältä asukkaalta.

Olen juuri muuttanut, mutta ovestani puuttuu sukunimeni. Mihin otan yhteyttä?
Tee tuloilmoitus talosi huoltoyhtiölle. Tuloilmoituksen voi tehdä OmaVTS-palvelussa, missä voit myös tehdä vikailmoituksen huoltoyhtiölle. Tuloilmoituksen perusteella tehdään nimenmuutos oveen ja postilaatikkoon.

Vessanpönttö tai muu vesikaluste vuotaa. Miten minun tulee toimia?
Asunnostani hajosi liesi/hella/jääkaappi. Miten minun tulee toimia?
Asunnossani on kylmä/kuuma. Kuka voisi tulla hoitamaan asian kuntoon?

Ilmoita asiasta oman talosi huoltoyhtiöön, yhteystiedot löydät kotisivuiltamme  sekä talon ilmoitustaululta. Voit tehdä vikailmoituksen myös OmaVTS-palvelussa.


Epäilen että asunnossani on tuholaisia. Miten minun tulee toimia?
Jos epäilet, että asunnossasi on ei-toivottuja vieraita, ota välittömästi yhteyttä palveluisannoitsijat@vts.fi tai VTS-kotien asiakaspalveluun. Lisää tietoja löydät täältä.

Epäilen kosteusvauriota, miten toimin?
Jos epäilet kosteusvauriota tai muuta puutetta tai vikaa asuntosi olosuhteissa, ota yhteyttä huoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme, OmaVTS-palvelusta sekä talosi ilmoitustaululta. Voit tehdä myös vikailmoituksen myös OmaVTS-palvelussa. Vesivahingon tai muun vahingon sattuessa on otettava välittömästi yhteys huoltoyhtiöön.

ASUMINEN – PISTEET

Miten pääsen mukaan Pisteet kotiin -järjestelmään?
Kaikki asukkaat, jotka ovat allekirjoittaneet sopimuksensa 1.5.2011 jälkeen ovat liittyneet Pisteet kotiin -järjestelmään automaattisesti, elleivät he ole erikseen sitä kieltäneet.

Mistä saan tietoa pistetilanteestani, pisteiden kertymisestä ja käyttämisestä?
Tarkempia tietoja Pisteet kotiin -asukasetujärjestelmästä ja pistetilanteesi löydät täältä.

Miten pisteet kertyvät?
Pisteitä kertyy mm. asumisesta, vuokranmaksusta ajallaan, asiakaspalveluun ilmoitetusta kotivakuutuksesta sekä asukastoimikuntaan kuulumisesta. Pistekertymätaulukon löydät täältä.

ASUMINEN – AVAIMET, AUTOPAIKAT, PESULAT, SAUNAT

Kotiavain on jäänyt kotiin
Ota yhteyttä talosi kiinteistönhuoltoyhtiöön. Yhteystiedot löydät kotisivuiltammeOmaVTS-palvelusta sekä talosi ilmoitustaululta. Varaudu todistamaan henkilöllisyytesi. Huomaathan että kiinteistönhuoltoyhtiöillä on oikeus periä maksu ovenavauksista. Hinnat löytyvät talojen ilmoitustauluilta.

Avain on kadonnut
Jos kotiavain on kadonnut, voit teettää uuden Aseman Lukossa. Teettääksesi avaimen sinun tulee olla sopimusosapuoli ja todistaa henkilöllisyytesi. Avain maksetaan suoraan Aseman Lukkoon sitä noudettaessa.

Lisätietoja avaimista, niiden tilaamisesta ja palauttamisesta löydät täältä.

Haluaisin saada VTS-kotiini lisäavaimia. Mistä niitä saa?
Asukkaiden lisäavaintilaukset tehdään Aseman Lukko Oy:ssä, tarkemmat yhteystiedot tästä. Avain maksetaan tilausta tehdessä ja asukas noutaa avaimen lukkoliikkeestä. Varauduthan todistamaan henkilöllisyytesi.

Haluaisin varata/perua saunavuoroni. Keneen otan yhteyttä?
Saunavuorojen varauksia hoitaa huoltoyhtiö. Yhteystiedot löydät kotisivuiltamme, OmaVTS-palvelusta sekä talosi ilmoitustaululta. Saunavuoron varattuasi, lähetämme sinulle uudet maksukuitit, johon on lisätty saunavuoromaksu.

Mistä voin tiedustella autopaikkaa?
Autopaikkatilanteen näet kotisivulta täältä. Voit olla yhteydessä VTS-kotien asiakaspalveluun OmaVTS-palvelun kautta. Autopaikan varattuasi lähetämme sinulle uudet maksukuitit sekä lämpötolpan avaimen. Ensisijaisesti autopaikkoja vuokrataan yksi / asunto, koska jokaiselle kiinteistön asukkaalle täytyy turvata yksi paikka, mikäli kiinteistöllä on autopaikkoja tarpeeksi. Jos vapaita autopaikkoja on ylimääräisiä niin asukas voi vuokrata tarpeen tullen myös toisen. Mikäli tämän jälkeen kysyntä lisääntyy, asukas jolla on enemmän kuin yksi autopaikka joutuu luopumaan toisesta paikasta sellaisen asukkaan hyväksi, jolla ei vielä ole yhtään paikkaa. Etusijalla kiinteistöjen autopaikkoja jaettaessa ovat kiinteistön omat asukkaat. Paikan luopuja arvotaan VTS-kotien toimesta.

Mistä saa autopaikan avaimen?
Avain lähetetään sinulle postitse varauksen yhteydessä. Mikäli haluat lisäavaimen tai uuden avaimen esim. hukkuneen tilalle, voit pyytää sitä OmaVTS-palvelun kautta tai asiakaspalvelusta.

Hybridiauton lataus vuokratun pysäköintipaikan lämpötolpasta
Asukas voi kysyä mahdollisuutta pysäköintipaikan muutostyöstä hybridiautolle sopivaksi latauspaikaksi OmaVTS-palvelun kautta. Hybridipaikka tehdään vain, mikäli kiinteistön sähköverkko muutoksen mahdollistaa. Täyssähköautoille ei anneta lupaa ladata, poikkeuksena uudet/remontoidut kohteet, joissa on lataukseen valmius. Hybridipaikan kuukausivuokra on 42e + autopaikan nykyinen vuokra.

Pihapysäköinti kiinteistöllä?
Huomiothan, että VTS-kotien toimesta ei peruuteta pysäköinninvalvonnan antamia virhemaksuja. Ainoastaan todistettavasti sisään- ja ulosmuuton yhteydessä olevat pysäköintivirhemaksut voidaan peruuttaa. Auton tilapäinen lastaaminen ja purkaminen on sallittua, mutta niissäkin tapauksissa autoilijan on itsensä kyettävä osoittamaan pysäköinninvalvojalle pysäköinnin lyhytaikaisuus ja tilapäisyys.

Mistä saan pesulan avaimen?
Pesulan avaimen voi noutaa VTS-kotien asiakaspalvelusta. Mikäli et itse pääse paikalle, avaimen voi noutaa myös valtuuttamasi henkilö valtakirjalla.

Miten hoidan avainten noudot ja palautukset?
Avainten (asunto, vuokrattava tila, autopaikka, kuntosali jne.) noudon ja palautuksen vuokralainen hoitaa asiakaspalveluun. Tarkemmat yhteystiedot löydät tästä.

ASUMINEN – REMONTOINTI, ASUNNON VAIHTO

Haluan tehdä asunnossani remontin. Miten minun tulee toimia?
Ota yhteyttä VTS-kotien asiakaspalveluun OmaVTS-palvelun kautta.

Olen jo asukas, onko minun mahdollista vaihtaa asuntoa?
Voit hakea uutta asuntoa meiltä täyttämällä vaihtohakemuksen tästä. Lisätietoja vaihdoista, ja niiden edellytyksistä löydät täältä. Otamme yhteyttä, jos sopiva asunto löytyy. Vaihtohakemus on voimassa kolme kuukautta ja sen voi uusimista voi pyytää OmaVTS-palvelun kautta.

ASUMINEN – INTERNET

Mistä näen asumiseen liittyvät omat tietoni?
Oman tilanteesi näet kirjautumalla OmaVTS-palveluun. Kirjautumalla näet oman vuokranmaksutilanteesi, voit tehdä tulo/lähtöilmoituksen tai irtisanomisilmoituksen.

Miten saan käyttäjätunnukset OmaVTS-palveluun?

Uuteen palveluun rekisteröitymisessä tarvitset ensimmäisellä kerralla verkkopankkitunnuksiasi. Jatkossa kirjautumiseen riittää sähköpostiosoite ja salasana

  1. Uuteen palveluun rekisteröitymisessä tarvitset ensimmäisellä kerralla verkkopankkitunnuksiasi. Jatkossa kirjautumiseen riittää sähköpostiosoite ja salasana
  2. Käyttäjätunnuksesi on sähköpostiosoitteesi ja salasanan päätät itse
  3. Siirry OmaVTS-palveluun tästä linkistä

Huomioithan sen, että ennen marraskuuta 2022 mahdollisesti tekemäsi vanhojen sähköisten palvelujen tunnukset eivät toimi OmaVTS-palvelussa!

Mikä on VTS-kotien vuokraan kuuluva laajakaista/internet?
VTS-koteihin laajakaistan ja kaapeli-TV:n Vuoresta lukuun ottamatta toimittaa Elisa. 100M laajakaistayhteyden kuukausimaksu sisältyy vuokraan, lisänopeuksia voi tilata omakustanteisesti. Ethernet-kohteisiin ei tarvita modeemia, VDSL-kohteisiin modeemin saa hankittua esim. Elisalta. Vuoreksessa yhteydet toimittaa Lounea ja siellä vuokraan sisältyy 100/100M internet-yhteys. Yhteys on asukkaan käytössä ilman erillistä tilausta ja rekisteröitymistä.

Kuinka otan nettiyhteyden käyttöön?
Vuokraan kuuluvan laajakaistan saat käyttöösi rekisteröitymällä Elisan käyttäjäksi sivulla elisa.fi/laajakaista, myymälöissä elisa.fi/myymalat tai soittamalla numeroon 0800 98323. Vuoreksessa ota yhteyttä Louneaan 0800 30300. Mahdollisten Elisan tai muiden operaattoreiden lisäpalveluiden (viihdepalvelut, sähköposti) tai internet-yhteyden käytöstä tulee sopia suoraan kyseisen operaattorin kanssa.

Mistä saan ohjeita nettiyhteyden vikatilanteisiin?
Ongelmatilanteissa ota yhteyttä operaattoriin elisa.fi/asiakaspalvelu
Elisa 010 190 240 (mpm/pvm) tai Elisan ajanvaraus ja Vuoreksessa Lounean asiakaspalvelu.

ASUMINEN – LIPUTUS

Mikä on VTS-kotien liputuskäytäntö liputuspäivinä?
Kiinteistöillä liputetaan virallisina ja vakiintuneina liputuspäivinä.

Kuinka hoidetaan suruliputus?
Suruliputus on maksuton asukkaan omaisille joko kuolin- tai hautauspäivänä. Omaiset ilmoittavat päivän huoltoyhtiöön tai asiakaspalveluun.

Voiko asukkaan merkkipäivänä liputtaa?
Asukkaan haluama merkkipäiväliputus on maksullinen. Asukas tilaa itse sen huoltoyhtiöltä.

ASUMINEN – SÄHKÖSOPIMUS

Asukkaan vastuulla on sähkösopimuksen hankkiminen asuntoonsa. Voit tehdä sähkösopimuksen haluamasi sähköyhtiön kanssa. VTS-kodit edellyttävät, että vuokralaisella on voimassaoleva sähkösopimus asunnosta.

ASUMINEN – GRILLAAMINEN

Huoneistojen parvekkeilla on sallittua käyttää sähkögrilliä, kunhan ei aiheuta savu ja/tai hajuhaittaa muille asukkaille. Huolehdithan ettei savua kulkeudu muihin asuntoihin tai raitisilmaventtiileihin. Asuntopihoilla on sallittua käyttää sähkö- tai kaasugrilliä edellä mainituin ehdoin. Kaasupulloja ei saa säilyttää talojen irtaimistovarastoissa.

VUOKRASOPIMUKSEN ALLEKIRJOITUS

Miten hoidan vuokrasopimuksen sähköisen allekirjoituksen?
Jos olet uusimassa vuokrasopimustasi tai allekirjoittamassa uutta vuokrasopimusta, se hoituu sujuvasti sähköisesti. Asiakaspalvelu lähettää allekirjoittajan ilmoittamaan sähköpostiin linkin, josta allekirjoitus hoituu pankkitunnuksilla. Jokainen sopimuksen allekirjoittaja tarvitsee henkilökohtaisen sähköpostiosoitteen sekä henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Jos sopimuksella on useampia osapuolia, kaikkien osapuolien tulee hoitaa allekirjoitus omalta osaltaan.

Parhaiten allekirjoittaminen onnistuu tietokoneella. Esimerkiksi puhelimella tämä voi olla vaikeaa koska sopimus ja liitteet pitää lukea ja tallentaa. Allekirjoitetut dokumentit säilyvät palvelussa vain 30 vuorokautta, joten suosittelemme tallentamaan ne omalle koneelle. Mikäli haluat hoitaa vuokrasopimuksen allekirjoituksen sähköisesti, ota yhteyttä osoitteeseen asiakaspalvelu@vts.fi

IRTISANOMINEN JA VAKUUSMAKSU

Miten irtisanon asuntoni?
Voit irtisanoa asuntosi sähköisesti OmaVTS-palvelussa. Jos irtisanovia osapuolia on esimerkiksi kaksi, molemmat tarvitsevat omat tunnuksensa. Voit myös tulostaa sivuiltamme irtisanomislomakkeen tai hakea sen asiakaspalvelusta ja toimittaa sen meille.

Muistathan, että asunnon irtisanomisaika on yksi kalenterikuukausi. Voit irtisanoa sopimuksesi päättymään kuun puolivälissä tai kuun loppuun. Esim1: Jos irtisanot sopimuksen 15. päivä tai aiemmin, sopimuksesi päättyy seuraavan kuun 15.päivä tai halutessasi myöhemmin. Esim2: Jos irtisanot sopimuksesi kuun viimeiseen päivään mennessä, maksat vielä vähintään seuraavan kuun vuokran.

Irtisanomisilmoitus kannattaa jättää riittävän ajoissa. Huomioithan, että mm. postitse lähetetyn irtisanomisilmoituksen tulee saapua meille ennen kuin irtisanomisaika lasketaan alkavaksi.

Mitä tulee ottaa huomioon pois muuttaessa?
Katso ohjeet täältä.

Kuinka kauan kestää vakuusmaksun palautus?
Vakuusmaksu palautetaan noin kuukauden kuluttua vuokrasopimuksen päättymisestä. Asuntotarkastajat tarkastavat asunnon, jos asunnossa on kaikki kunnossa (ei korjattavaa, ei siivottavaa, avaimet palautettu ja vuokra maksettu) palautetaan vakuusmaksu täysimääräisenä. Mikäli asunnosta löytyy korjattavaa/siivottavaa, odotamme niistä laskut ennen kuin voimme käsitellä vakuutta.

TYÖKALUJA NETISSÄ

Mikä on Lyyti?
Lyyti on VTS-kotien käyttämä varausjärjestelmä. Hyödynnämme tätä varausjärjestelmää ilmoittautumisissa erilaisiin asukastapahtumiin ja -koulutuksiin. Tiedot tulevista tapahtumista ja ilmoittautumislinkit löydät täältä.

Chat?
Chat-palvelu on saatavilla, kun vts.fi-sivuilla on näkyvissä chat-ikkuna. Chat-ikkunan näkyvyyteen vaikuttavat ruuhkat itse chatissä, sähköpostissa, puhelimessa sekä toimiston asiakaspalvelussa. Pyydämme huomioimaan, että joitakin asioita emme hoida chatissä, koska asiakas on tunnistettava.

VTS-KODIT

Paljonko Tampereen kaupunki rahoittaa VTS-kotien menoista?
Tampereen kaupunki ei rahoita VTS-kotien menoista mitään. Joissain tapauksissa kaupunki takaa VTS-kotien lainoja.

Paljonko VTS-kodit maksaa Tampereen kaupungille osinkoja tai korkoja?
VTS-kodit ei maksa kaupungille lainkaan osinkoja. Lainoista joita ei lyhennetä, VTS-kodit on maksanut neljän prosentin vuosikorkoa viimeiset 30 vuotta.